‘Met de aarde in mijn handen maak ik het onzichtbare zichtbaar’
Als kind dwaalde Margot Kat door de bossen van haar geboortegrond. De magische wereld van de bomen voelt voor haar nog steeds als thuiskomen. Door te vertragen naar het ritme van de natuur vindt zij haar inspiratie in het zien van het ongeziene en voelt ze het verlangen om met de aarde in haar handen het onzichtbare zichtbaar te maken. Om licht te schijnen op de waarde van de oneindige natuurlijke beweging waar wij als mens onderdeel van zijn. Margot vertelt poëtische keramische verhalen waarmee ze de toeschouwer uitnodigt om vanuit een ander perspectief naar bomen te kijken en een nieuwe verbinding met hen aan te gaan. Haar keramische kunst beweegt zich rond thema’s als oorsprong, verbinding, groei en vergankelijkheid.
De tuinen en bossen van Paleis Soestdijk waren een jaar lang haar dwaalgrond. In de stilte rondom het paleis zijn de verhalen van de tijd laag voor laag opgeslagen in de wortels van de bomen. Zij vormen hiermee een ondergronds levend geheugen waarop het landgoed wordt gedragen. In haar keramische werk Rootscape wisselen de lichte en donkere verhalen elkaar af in de veranderende golvende beweging van het leven. Met het porselein van Precious Roots symboliseert Margot de kracht en kwetsbaarheid van geworteld zijn op een plek. Hoelang het verblijf ook duurde, iedere bewoner van het landgoed liet iets waardevols achter dat bewaard wordt op een plek in het netwerk van wortels. De keramische wand en ruimtelijke sculpturen Rooted verhalen over de diversiteit en intensiteit van de worteling van de bomen op het landgoed. Ieder uniek wortelkarakter draagt op haar manier de tijdlagen in het hier en nu.
De ontmoeting met de oude Linde op het landgoed maakte grote indruk op Margot. De levensenergie van de boom straalt. Indrukwekkend hoe ze haar oude levenslagen loslaat en als een laag van wijsheid om haar kern laat staan. De lagen van de tijd voeden de ziel van de boom. Met ruimtelijk werk Treesoul verbeeldt Margot een momentopname tijdens dit magische levensproces.
Keramische wandsculptuur Forest Flesh legt op een andere manier het lichaam van de boom bloot. In een fractie van een seconde gespleten door natuurkrachten of in vertraging verrijkt door de tand des tijds. Een natuurlijke esthetiek die ontstaat door het enige wat we op deze aarde zeker weten, dat niets hetzelfde blijft.