‘Verleden en toekomst zijn voor mij onlosmakelijk verbonden’

In essentie is Marisa Klaster – ontwerper/maker – verhalenverteller. Na een jarenlange carrière als art director, ontwerpt en maakt zij nu objecten van hout waar materialen zoals glas, klei of leer regelmatig aan het verhaal worden toegevoegd. De combinatie van speelse en serieuze overwegingen in Marisa’s werk wekken de nieuwsgierigheid van de kijker. Haar gelaagde objecten zoeken een balans tussen abstract en functioneel. Haar werk is een samenspel van vorm, functie en betekenis, waarin verleden en toekomst onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Voor de expositie Layers of Time kreeg Marisa de unieke kans om met verloren bomen uit het bos van Paleis Soestdijk een jaar lang aan de slag te gaan. Zij ontdekt het landgoed als een bijzondere plek met een gelaagde geschiedenis die ondergronds teruggaat tot de ijstijd zo’n 15.000 jaar geleden. Het bos is stil, puur en heel weinig mensen hebben het betreden, maar helaas is voor haar duidelijk te zien dat het bos uit balans is. Beuk, eik en fijnspar hebben het moeilijk door wisselende waterstanden, lange periodes van droogte en een toenemende oostenwind. En als we niet gaan luisteren naar wat de natuur ons probeert te vertellen, denderen we in de ‘tussentijd’ waarin we nu leven in een razendsnel tempo af op misschien wel een volgende ijstijd.

Marisa heeft een serie objecten gemaakt waarmee ze wil laten zien dat we het verleden niet krampachtig moeten koesteren maar wel voor altijd kunnen behouden door het te integreren in nu en later. Een in haar ogen heldere boodschap: ‘you have to change to remain’. De interglaciale objecten zijn gemaakt van hout en glas. Van een oude omgevallen beuk – van buiten nog zo sterk maar van binnen hol en kwetsbaar – heeft Marisa drie grote handgedraaide houten mallen gemaakt. Met deze mallen zijn door Gert Bullée – meesterglasblazer in Leerdam – unieke glazen vazen geblazen. De eens verloren beuk is nu onlosmakelijk verbonden met de toekomst en een waardevolle basis voor vernieuwing.

Merging Matter – Royal Botanica

Merging Matter – een samenwerking van Marisa Klaster en Natasja van der Meer – presenteert de unieke collectie Royal Botanica, juwelen van de natuur. Lees meer.

Spannende, mooie en historische verhalen, dat is mijn begin.

Een intrigerende ontwerpopdracht, samenwerken met andere makers of door goed naar de wereld om je heen te kijken. Als art director heb ik jarenlang grote verhalen verteld door middel van design. Nu – als ontwerper/ maker – pas ik dezelfde esthetische en probleemoplossende vaardigheden toe in handgemaakte houten voorwerpen en vertel ik kleine persoonlijke verhalen. De combinatie van functionaliteit en ‘play’ staat centraal in mijn vormentaal. Hoge, stoere silhouetten ontstaan door een optelsom van meerdere kleinere elementen; objecten die de kijker nieuwsgierig maken naar het onderliggende verhaal.

Marisa Klaster
Ontwerper/ maker (Enschede, 1966)
Homo Faber Artisan

Recente exposities

  • ROOTS exhibition, Masterly – The Dutch in Milan (2025)
  • Layers of Time – Botanical Tales, Paleis Soestdijk Baarn (2025)
  • Embassies of Design, Den Haag (2023)
  • Botanical Tales, Kasteel Groeneveld, Baarn (2023)
  • De Aanschouw No 1068, Rotterdam (2022)
  • 1000 Vases, Salone di Mobile, Milaan (2021)

Publicaties

  • Scandinavian Living, Elle Decoration, WOTH magazine, KLEI magazine, Happinez, Woodturning Magazine, Woodworking Crafts, American Woodturning Magazine, New Norm Magazine

Social media

Marisa Klaster
Designer/ maker (Enschede, 1966)

Exposities

  • Embassies of Design, Den Haag (2023)
  • Botanical Tales, Kasteel Groeneveld, Baarn (2023)
  • 1000 Vases, Salone di Mobile, Milaan (2021)

Publicaties

  • WOTH magazine
  • KLEI magazine
  • Happinez
  • Woodturning Magazine
  • American Woodturning Magazine
  • New Norm Magazine

Social media

  • hethoutlokaal.shop
  • @marisa_klaster_het_houtlokaal