‘Verleden en toekomst zijn voor mij onlosmakelijk verbonden’
In essentie is Marisa Klaster – ontwerper/maker – verhalenverteller. Na een jarenlange carrière als art director, ontwerpt en maakt zij nu objecten van hout waar materialen zoals glas, klei of leer regelmatig aan het verhaal worden toegevoegd. De combinatie van speelse en serieuze overwegingen in Klaster’s werk wekken de nieuwsgierigheid van de kijker. Haar gelaagde objecten zoeken een balans tussen abstract en functioneel. Klaster’s werk is een samenspel van vorm, functie en betekenis, waarin verleden en toekomst onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Layers of time
Voor de expositie Layers of Time kreeg Klaster de unieke kans om met verloren bomen uit het bos van Paleis Soestdijk aan de slag te gaan. Het landgoed bleek voor haar een inspirerende plek met een gelaagde geschiedenis die ondergronds teruggaat tot de ijstijd zo’n 15.000 jaar geleden. Maar Klaster ziet ook dat het bos uit balans is. Beuk, eik en fijnspar hebben het moeilijk door wisselende waterstanden, lange periodes van droogte en toenemende oostenwind.
Interglaciale objecten
Klaster heeft voor Layers of Time een serie objecten gemaakt waarmee zij wil laten zien dat we het verleden niet moeten idealiseren maar wel kunnen behouden door het te integreren in de toekomst. Haar boodschap is helder: you have to change to remain.
De interglaciale objecten zijn gemaakt van hout en glas. Klaster heeft drie prachtige handgedraaide houten mallen gemaakt van een oude omgevallen beuk van het landgoed. Met deze houten mallen zijn er door Gert Bullée – meesterglasblazer in Leerdam – vazen geblazen. Op deze manier is er met de houten mallen iets nieuws gecreëerd dat anders niet had kunnen ontstaan. De verloren beuk blijft zo een waardevolle basis voor vernieuwing.
Merging Matter presenteert Royal Botanica
Op de expositie Layers of Time exposeert Klaster ook nieuw werk met Merging Matter – een samenwerking met ceramiste Natasja van der Meer. De collectie Royal Botanica presenteert juwelen van de natuur speciaal gemaakt met natuurlijke materialen van het landgoed.
De collectie bestaat een serie colliers en grote totems van handgemaakte kralen van hout en porselein. De houten kralen zijn handgedraaid van beuk, kers én de bijzondere catalpa van Juliana. De kralen van porselein zijn geglazuurd met pigmenten van planten uit de tuinen van het paleis.